Funderar du på att köpa en ny miljövänlig bil? Här finns några argument som du kan ha med dig på vägen mot att bli en grönare bilförare.
Bilar som släpper ut lite gifter i naturen är befriade från fordonsskatt i dag. Det handlar förstås om en skattebefrielse som ska uppmuntra bilägare att satsa på miljövänliga bilar som släpper ut så lite klimatgaser som möjligt. Alltså bilar som är snåla på fossilt bränsle och som klarar av att köra på förnybart bränsle istället.
Begreppet miljöbil har använts på olika sätt i samhället de senaste decennierna. Därför är det inte alltid så lätt att veta vad som är en miljöbil i dag. Men som huvudregel kan man tänka att miljöbilen ska släppa ut så lite av växthusgasen koldioxid som möjligt. Den ska ha så rena avgaser som möjligt, särskilt låga utsläpp av kolmonoxid, kolväten, kväveoxider och partiklar. Mer om det kan du läsa på mydigheten Transportstyrelsens hemsida.
Ny betydelse senaste åren
2013 kom en ny definition av miljöbil, alltså vilka fordon som får gå under den benämningen och därmed också befrias från fordonsskatten. Det här räknas ut i en jämförelse mellan fordonets vikt och hur mycket koldioxidutsläpp fordonet släpper ut. Det finns alltså gränser för hur mycket koldioxid olika sorters fordon får släppa ut beroende på hur mycket de väger. En lätt bil får inte släppa ut lika mycket koldioxid som en tyngre bil. Olika fordon har alltså olika gränser men samma grundprincip gäller för personbilar, lätta bussar, husbilar och lätta lastbilar.
En ny bil som inte släpper ut mer koldioxid än vad de bör utifrån sin vikt, klassas därmed som miljöbil och är skattebefriade i fem år efter att du börjat köra den. Det skriver Trafikverket på sin sajt.
Men vad gäller för miljöbilar som köptes innan den nya definitionen kom 2013? Är det inte miljöbilar längre? Jo, äldre miljöbilar som inte lever upp till den nya definitionen av vad en miljöbil är kommer att vara en miljöbil ändå. Det kan vara bra att veta om du till exempel bor i en kommun som satsar på gratis parkering för miljöbilar. Har du en äldre miljöbil så kolla med din kommun om du tillhör de som får parkera gratis även om du inte lever upp till den nya miljöbils-definitionen, som alltså kom för några år sen.
Vad är en supermiljöbil?
I gruppen miljöbilar finns också supermiljöbilen som är mest miljövänlig. Den är så att säga bäst i klassen av miljöbilar och får inte släppa ut mer än 50 gram koldioxid per kilometer. Nu pratar vi alltså om personbilar med mycket låga utsläpp av växthusgaser – som elbilar och laddhybrider.
Du som skaffar en sådan här bil kan få ta del av den så kallade supermiljöbilspremien. Som privatperson kan premien motsvara 40 000 kronor. Redan 2012 trädde förordningen om supermiljöpremien i kraft och den gäller retroaktivt. För närvarande arbetar just Transportstyrelsen med att ta fram en föreskrift om den här premien.
Du har kanske hört att pengarna för supermiljöbilar är slut? Inför 2015 hade regeringen räknat med att det skulle räcka med 215 miljoner kronor i vår svenska budget för att kunna betala ut premien till de som satsat på supermiljöbil. Men pengarna räckte inte till. Det var alltså fler som var intresserad av den här miljösmarta bilen än vad regeringen hade räknat med. Åsa Romson, tidigare miljöminister, har dock för regeringens räkning lovat att regeringen ska se till att det kommer mer pengar för att fortsätta uppmuntra bilförare att välja grönt.
Flera miljövänliga bilar på gång
Det finns flera biltillverkare som gör reklam för sina allt miljövänligare bilar. Tidningen Teknikens värld har nyligen nämnt Toyotas nya Prius, en laddhybridversion som marknadsförs som den mest energisnåla, mest energieffektiva bilden på marknaden. Den ska bara dra 0.14 liter bensin per mil.
Ett äldre exempel är Volvos V60 D5 Twin Engine. En laddhybrid som har en mjukare form av dieselmotor.
För dig som gillar sportbilar i allmänhet, och Corvette i synnerhet, kan 2018 bli ett bra grönt år. Enligt just Teknikens värld ska då Chevrolet elektrifiera Corvette. Modellen ska få en elmotor monterad och bli fyrhjulsdriven för första gången.
Nyligen valde GM att skydda sina varumärken “E-Ray” och “Corvette E-Ray”, vilket tidningen tolkar som ett tydligt steg mot elektrifiering.
Miljövänligt bränsle utvecklas
En oro för elbilar har handlat om att elen ska ta slut på vägen och att det är svårt att få tag i ett bra “tanknings-ställe”. Men förra året blev en ny sorts elbil omskriven som kanske kan stilla oron – Nanoflowcells Quant e-sportslimousine. Det här är en bil som kör med fyra motorer och över 900 hästkrafter. Det är en bil som ska kunna köra längre utan avbrott för att tanka el, tillverkaren menar att den ska klara av 1000 km utan att behöva fylla på energi. Alltså 100 mil!
Bränslet (eller rättare sagt elen som är energin) som motorerna får i den här bilen kommer från ett så kallat “flödelsebatteri”. Företaget Nanoflowcells arbetar mycket med att utnyttja de tekniska egenskaperna hos nanofluider och flödesbatterier.
Solceller som laddar din miljöbil
En annan variant på elbil är solcellsbilen. Fungerar faktiskt likande som solpaneler på ett hustak. Olika modeller av den här typen av bil har presenterats de senaste åren, med olika sorters laddning och räckvidd. För ett par år sen kom till exempel Koeningsegg Quant som har en kaross som fungerar som som solpanel ungefär. Karossen i sig laddar upp batterierna på bilen. Det här är en modell som har två motorer med totalt lite mer än 500 hästkrafter.
Med den här solcellsbilen skulle du kunna köra 50 mil och en solig dag ska den inte behöva laddas mer än i 20 minuter för att vara fulladdad.
Hoppas att du som är intresserad av att bli en grönare chaufför nu fått mer kött på benen och vet lite mer inför dina planer att investera i en miljöbil.