Ny undersökning: Elbilar mera uthålliga än myten

E-golf laddas med solceller

Eldrivna bilar blir allt mer på modet. Men elbilar är absolut ingen nyhet – den första elbilen uppfanns redan på 1800-talet, de har alltså funnits minst lika länge som bilar med förbränningsmotor.

Men sedan dess utvecklades förbränningsmotorn i en rasande takt, medan elmotorn fortfarande är tidig i sin utveckling. Det är först under senare år som de stora biltillverkarna har börjat visa intresse före elbilar. Klimathotet och behovet av att minska på beroendet av fossila gaser är en drivkraft som blir allt svårare att stå emot även i den konservativa bilbranschen.

Kort batteritid en tung invändning

En av de tyngsta invändningarna mot el- och hybridbilar har varit den korta batteritiden. Elbilarna har inte riktigt kunnat konkurrera i och med att batterierna inte kunnat driva bilarna några längre sträckor. Dessutom har elbilarnas batterier inte klarat av temperaturväxlingar lika bra som bilar med förbränningsmotorer. Även priset har ofta varit ett hinder – tidigare har små elbilar ofta haft priser i nivå med lyxbilar som drivs på bensin eller diesel.

Men ändring är på väg, och tanken på att det kommer att behövas jättebatterier för att driva en elbil är på väg att begravas. Just oron för räckvidden är något som har hämmat utvecklingen av elbilar. Ångesten över att sitta där på motorvägen med ett dött batteri har fått många att tveka inför elbilar. För visst måste en el- eller hybridbil ha samma räckvidd som en vanlig bil för att kunna vara en värdig konkurrent?

Ny undersökning pekar åt rätt håll

En nu undersökning som Volkswagen genomfört pekar åt ett annat håll. Undersökningen, som är gjord på förare av laddhybrider, visar att VW:s Passat och Golf GTE körs till hela 75 procent på ren el. Studien visar att det räcker med laddning för tre mil för att täcka 75 procent av resebehovet.

– Det överträffar alla andra siffror som nämnts i debatten, säger Sten Forsberg, VW:s Sverigechef till Aftonbladet.

98 procent av förarna som har svarat på undersökningen berättar att de körde bilen i el-läget. Nära hälften laddade bara bilen hemma och 30 procent laddade bilen mestadels hemma. Enligt VW är detta ett bevis på att man kanske inte kommer behöva bygga ett gigantiskt nät av stationer för snabbladdning. Det kommer att räcka med en snabb ökning av antalet laddhybrider.

Inte enbart ett storstadsfenomen

El- och hybridbilar har länge setts som ett storstadsfenomen – batteriet ska helt enkelt inte räcka för längre resor på landsvägarna, enligt kritikerna. Men VW vill nyansera den bilden med sin undersökning. Lika många av de svarande körde på landsbygden som i stan. Visserligen körde förarna i högre utsträckning på ren el i urbana miljöer, men andelen körning på el var så hög som 67 procent även bland förarna som kör så mycket som 25-50 mil i veckan.

Detta visar att laddhybriden är på god väg att kunna kombinera sina miljömässiga fördelar med räckvidden hos en konventionell bil med en förbränningsmotor. Och utvecklingen har bara börjat…